دسته‌بندی نشده, چمن مصنوعی

چمن مصنوعی چیست؟ + مزایا و نکات مهم حین خرید

حتما شما هم چمن مصنوعی را در برخی استادیوم‎های ورزشی یا جلوی بعضی مجتمع‎های تجاری دیده‎اید. در حالی که می‎توان چمن طبیعی را کاشت و از آن نگهداری کرد چرا برخی از افراد به دنبال خرید این نوع چمن‎های مصنوعی هستند؟ در این نوشته از وبلاگ فارس چمن قصد داریم تا با این نوع از چمن و مزایای استفاده از آن صحبت کنیم.

چمن مصنوعی

چمن مصنوعی چیست؟

چمن مصنوعی موادی است که از الیاف مصنوعی ساخته شده و از لحاظ ظاهرش شبیه چمن واقعی است. الیاف این نوع از چمن‎ها به رنگ سبز بوده و ارتفاع آن‎ها می‎تواند متفاوت باشد. پوشش پشتی این چمن‎ها این روزها شبیه به ریشه تنیده شده در خاک است تا بیشترین شباهت را به چمن‎های واقعی در یک فضای طبیعی داشته باشد. الیاف این چمن‎ها به این پوشش محکم دوخته می‎شود. این روزها به لطف وجود فناوری‎های جدید قیمت چمن مصنوعی به شدت کاهش یافته و بیشترین شباهت را به چمن‎های طبیعی دارد.

تاریخچه شکل‎گیری

چمن مصنوعی اولین بار در سال 1966 استفاده شد. هوستون استرودام اولین استادیوم ورزشی چندمنظوره و سرپوشیده گنبدی جهان، در طول فصل افتتاحیه استادیوم در سال 1965 در پرورش چمن واقعی به شدت شکست خورد. در نیم‎فصل دوم شرایط زمین آنقدر بد شده بود که چمن مصنوعی نصب کردند و به این ترتیب اولین استفاده از چمن مصنوعی به شکل حرفه‎ای انجام شد.

چمن مصنوعی در آن زمان بیشتر برای اماکن ورزشی استفاده می‏شد. اما به مرور زمان جای خود را در زمین فوتبال مدارس، زمین بازی مهدکودک‎ها و حتی خانه‎ها و در دکوراسیون بسیاری از ساختمان‎ها باز کرد. هم‎اکنون خرید چمن مصنوعی حیاط و بالکن یکی از نمونه‎های اصلی و مهم استفاده از این نوآوری است. دکوراسیون‎های مدرن از چمن برای زیباسازی فضای خارجی خانه‎ها و بخش‎هایی از ساختمان استفاده می‏کنند که بسیار نوآورانه بوده و می‎توانند حال و هوای طبیعت را با دنیای مدرن تلفیق کنند و به این ترتیب به زیبایی اطراف بیفزایند.

مزایای استفاده از چمن مصنوعی چیست؟

اصولا منطقی‎تر است که شما به جای استفاده از انواع مصنوعی چمن، از نوع طبیعی آن استفاده کنید.  اما از آنجایی که چمن مصنوعی مزایای بسیاری دارد به همین خاطر استفاده از آن بسیار رایج شده است. اما این مزایا شامل چه مواردی است؟

صرفه‎جویی در مصرف آب

برای اینکه چمن طبیعی سالم باقی بماند نیاز است که سالانه حجم قابل توجهی آبیاری انجام شود. با این حال چمن مصنوعی نیازی به آب نخواهد داشت و علاوه بر کاهش قابل توجه قبض آب ماهانه شما، به حفظ بیشتر محیط زیست نیز کمک خواهد کرد.

بررسی‎ها نشان داده است که آبیاری محوطه‎سازی موجود در منازل مسکونی، بیشترین مصرف آب را به خود اختصاص داده‎اند. با توجه به این که در بسیاری از مناطق کشور شرایط خشکسالی وجود دارد در نتیجه حفظ آب نه تنها یک وظیفه بلکه یک ضرورت است. طبیعی است که صرفه‎جویی در مصرف آب برای رشد مواد غذایی بسیار مهم‎تر از اهداف  زیباسازی محوطه است. چمن مصنوعی ارزان چیزی است که بدون نیاز به نگهداری و مراقبت‎های خاص می‎تواند جلوه و چشم‎انداز چمن سبز را ایجاد کند.

دوام بسیار بالا

چمن طبیعی و واقعی می‎تواند خشک شود یا آفت بگیرد. این در حالی است که حتی چمن مصنوعی ارزان می‎تواند 20 سال یا حتی در صورت مراقبت، بیشتر از این مقدار دوام داشته باشد. به بیانی دیگر، چمن‎های مصنوعی را می‎توان چمنی برای همیشه در نظر گرفت که بعد از نصب همواره سبز خواهند ماند. این چمن‎ها بیش از حد رشد نخواهند کرد یا روی آن‎ها لکه‎های قهوه‎ای ایجاد نمی‎شود.

صرفه‎جویی در زمان

با استفاده از چمن مصنوعی دیگر نیازی به کوتاه‎کردن و شکل دادن به آن‎ها نیست به این خاطر که این چمن‎ها رشد نمی‎کنند. همچنین دیگر نیازی به کود، محصولات کنترل علف‎های هرز و محصولات کنترل آفات و تجهیزات مراقبت از چمن نیست.

استفاده از چمن مصنوعی باعث صرفه‎جویی در زمان می‏شود زیرا نیازی به نگهداری از آن نیست. مانند چمن طبیعی نیازی به زدن چمن‎ها به طور هفتگی و استفاده از ماشین‎های چمن‎زنی هم نخواهید داشت. خوب است به این نکته اشاره کنیم که یک ماشین چمن‎زنی به اندازه 11 اتومبیلی که به مدت 1 ساعت کار می‎کنند، تولید آلایندگی می‎کند و باعث انتشار گازهای گلخانه‎ای می‏شود.

طراحی دکوراسیون با چمن مصنوعی

حین خرید چمن مصنوعی بایستی به چه نکاتی توجه کنیم؟

اگر قصد خرید چمن مصنوعی برای بالکن، حیاط یا هر فضای دیگری دارید، چند فاکتور کلیدی وجود دارد که بایستی به آن‎ها توجه کنید. در خاطر داشته باشید که خرید یک چمن باکیفیت به نفع شماست. به این خاطر که باعث دوام بیشتر آن خواهد بود.

یکی از نکات مهم این است که جنس ماده پشتی چمن از نوع پلی اورتان باشد و نه لاتکس. همچنین الیاف چمن بایستی دارای پوشش محافظ و مقاوم در برابر اشعه ماوراء بنفش باشند. این پوشش محافظ از اهمیت بسیار بالایی برخوردار است. به این خاطر که چمن‎های مصنوعی اغلب در فضاهایی با تابش مستقیم نور خورشید استفاده می‎‏شوند و اگر از چنین پوشش محافظی برخوردار نباشند به رنگ آبی یا سفید تغییر خواهند کرد.

نکته دیگری که حین خرید چمن مصنوعی بایستی به آن توجه داشته باشید این است که در ساخت آن‎ها از سرب استفاده شده است یا نه.

محوطه‎سازی با چمن مصنوعی

سخن پایانی

چمن مصنوعی در گذشته بیشتر برای اماکن ورزشی و باشگاه‎ها مورد استفاده قرار می‎گرفت. اما این روزها شاهد این هستیم که از آن برای محوطه‎سازی حیاط، بالکن، روف‎گاردن و همچنین پوشش حیاط مدارس، مهدکودک‎ها، اتاق بازی کودکان و حتی در مراکز تجاری نیز استفاده می‏شود. اگر شما هم نیاز به خرید چمن مصنوعی در شیراز دارید، می‎توانید از طریق لینک فارس چمن برای استعلام قیمت چمن مصنوعی در شیراز اقدام کنید.

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *