چمن مصنوعی

ویژگی‌های چمن مصنوعی و نحوه نگهداری از آن

ویژگی‌های چمن مصنوعی و نحوه نگهداری از آن

امروزه چمن مصنوعی به‌دلیل عدم نیاز به نگهداری خاص و ظاهری بسیار شبیه به چمن طبیعی، بسیار محبوب شده است. از طرفی دقت در انتخاب این محصول باعث می‌شود تا بتوانید سالیان دراز از آن استفاده کنید. به‌همین دلیل لازم است با ویژگی‌های این محصول بیشتر آشنا شویم.

چمن مصنوعی چیست؟

چمن مصنوعی به بستری پلیمری و جامد گفته می‌شود که دارای الیاف سنتزی مخصوصی بوده که به‌وسیله ماشین‌های بافنده روی آن قرار گرفته‌اند. این کف‌پوش ظاهری شبیه چمن طبیعی دارد و برای مصارف گوناگون، در جنس‌ها و ارتفاعات گوناگونی ساخته می‌شوند.

ویژگی‌های چمن مصنوعی شیراز

چمن‌های مصنوعی دارای ویژگی‌های بسیاری هستند که همین ویژگی‌های منحصربه‌فرد باعث می‌شود تا افراد استفاده از آن را به چمن‌های طبیعی ترجیح دهند. ضربه‌پذیری و دوام بالا در برابر سایش را می‌توان از مهم‌ترین ویژگی‌های چمن مصنوعی حیاط دانست. در ادامه به دیگر ویژگی‌های این محصول اشاره می‌شود.

عدم نیاز به آب

چمن‌های طبیعی در طول شبانه روز یک الی 2 بار نیاز به آبیاری منظم دارند تا از بین نروند و شادابی خود را حفظ کنند. اگر متراژ چمن بالا باشد، آبیاری آن باعث از دست‌رفتن مقادیر بالایی آب می‌شود. در مقابل، چمن‌های مصنوعی هرگز نیازی به آبیاری ندارند و تنها زمانی نیاز به شستشو دارند که بخواهید گردوغبار روی آنها را تمیز کنید.

مناسب برای کودکان

برای نگهداری از چمن‌های طبیعی نیاز به کود، سموم دفع آفات یا به‌کاربردن برخی از مواد شیمیایی است. از آنجایی که کودکان به‌صورت فعال روی چمن‌ها بازی می‌کنند، استفاده از این مواد ممکن است باعث بروز آلرژی و دیگر بیماری‌های پوستی و تنفسی در کودکان شود.

در مقابل، استفاده از چمن‌های مصنوعی به‌دلیل داشتن متریال مناسب‌تر، می‌تواند گزینه مناسب‌تری برای بازی کودکان در مدارس، مهدکودک‌ها و پارک‌ها باشد. چمن مصنوعی برای بالکن را می‌توانید با مناسب‌ترین قیمت و بهترین متریال از فارس چمن خریداری کنید.

عدم نیاز به نگهداری زیاد

چمن‌های مصنوعی هرگز نیاز به آبیاری یا پیرایش ندارند و به‌همین دلیل نیازی به صرف وقت زیاد برای نگهداری آنها نخواهید داشت. البته لازم است برای بالابردن طول عمر آن، از کشیدن وسایل نوک‌تیز روی چمن اجتناب کرده و برای نظافت این محصول نیز کافی است، سطح روی آن را با آب تمیز کنید.

مناسب برای حیوانات خانگی

اگر شما نیز حیوان خانگی مانند گربه یا سگ دارید، متوجه علاقه این حیوانات به بازی روی چمن شده‌اید. استفاده از چمن طبیعی برای بازی حیوانات خانگی نیاز به مراقبت بیشتری دارد، زیرا حیوانات علاقه زیادی به ایجاد حفره‌های کوچک و بزرگ در زمین دارند. با استفاده از چمن مصنوعی ارزان، دیگر این نگرانی را نخواهید داشت.

مناسب برای شرایط آب‌وهوایی مختلف

استفاده از چمن طبیعی برای باغ تالارها، چمن مصنوعی حیاط ساختمان‌ها و همچنین مدارس، نیازمند مراقبت‌های زیادی است. در فصول متفاوت سال، چمن طبیعی واکنش‌هایی را در برابر آب‌وهوا بروز می‌دهد. به‌عنوان مثال در فصول گرم سال باید میزان آبیاری را افزایش داد تا شادابی چمن‌ها حفظ شوند.

در مقابل، در فصول سرد سال، تغییر رنگ چمن طبیعی باعث ظاهر ناخوشایند آن می‌شود. خرید چمن مصنوعی در شیراز این امکان را به افراد می‌دهد تا محیطی شاداب و سرزنده در فصول مختلف سال داشته باشند.

عدم نیاز به کود و سموم مختلف

همانطور که اشاره شد، برای نگهداری از چمن طبیعی نیاز به سموم دفع آفات و کودهای شیمیایی است. اما با خرید چمن‌های مصنوعی این نگرانی را نخواهید داشت. زیرا، این محصول برخلاف نوع طبیعی آن دچار آفت‌زدگی نمی‌شود. همین امر قیمت چمن مصنوعی در شیراز را به‌مقدار قابل توجهی کاهش می‌دهد و از مشکلات زیست‌ محیطی نیز جلوگیری می‌کند.

طول عمر بالا

چمن‌های مصنوعی به‌دلیل مقاومت بالا در برابر سایش و پارگی و همچنین عدم تغییر رنگ در مقابل اشعه فرابنفش، نیاز به مراقبت‌های زیاد ندارند. افراد با خرید این محصول می‌توانند سالیان سال از زیبایی و شادابی آن در شرایط آب‌وهوایی مختلف استفاده کنند.

هزینه نصب پایین

هزینه نصب چمن‌های مصنوعی به‌ موارد گوناگونی مانند نوع زیرسازی، نوع چسب مصرفی و سبک اجرای کار بستگی دارد. به‌عنوان مثال نصب چمن‌های مصنوعی روی سطوحی که نیاز به زیرسازی دارند، گران‌تر از دیگر سطوح خواهد بود. اما به‌طور کلی هزینه نصب این محصول از هزینه کاشت چمن طبیعی بسیار ارزان‌تر است.

نحوه نگهداری از چمن‌های مصنوعی

همانطور که اشاره شد، چمن‌های مصنوعی برخلاف انواع طبیعی آن نیاز به مراقبت و نگهداری زیادی ندارند. اما بسته به شرایط استفاده، لازم است تا به‌هنگام استفاده از آن نکاتی را رعایت کرد تا ظاهر آن همیشه سبز و فوق‌العاده بماند. در ادامه به‌برخی از این نکات اشاره می‌شود.

  • سعی کنید زباله‌های بزرگ، خرده‌برگ‌ها، چوب درختان و در کل هر ذره‌ای که ظاهر چمن را ناخوشایند می‌کند، حذف کنید. این عمل را به‌ویژه پس از باد و طوفان‌های شدید جدی بگیرید.
  • به‌هنگام شستشوی این محصول از آب سرد و تمیز و در موارد نیاز از شوینده‌های ضعیف مانند شامپو فرش استفاده کنید.
  • در محیط‌های پرتردد، نخ‌های چمن را خلاف خواب آن شانه بزنید تا ظاهر طبیعی آن حفظ شود.

روش‌های نظافت چمن‌های مصنوعی

روش نظافت چمن‌های مصنوعی بسته به‌نوع آلودگی و متراژ فضای آن می‌تواند متفاوت باشد. روش‌هایی که برای فضاهای کوچک پیشنهاد می‌شود، ممکن است برای فضاهای بزرگ‌تر مقرون‌به‌صرفه نباشد. در ادامه به‌برخی از این روش‌های اشاره می‌شود.

  • چنگک پلاستیکی: از چنگک پلاستیکی معمولا برای جمع‌آوری شاخ‌وبرگ درختان در محیط‌های کوچک‌تر از 100 مترمربع استفاده می‌شود.
  • جاروی دستی: استفاده از جاروی دستی دارای الیافت سفت، محکم و بلند می‌تواند روشی مناسب برای تمیزکردن این محصول در محیط‌های کوچک از آلودگی‌ها باشد.
  • جاروی دورانی برقی: جاروهای دورانی برقی معمولا برای فضاهای بزرگ‌تر استفاده می‌شوند. استفاده از این جاروها علاوه‌بر تمیزکردن چمن‌های مصنوعی به شانه‌زنی آنها نیز کمک می‌کند.
  • دستگاه مکنده: دستگاه مکنده مانند جاروبرقی آلودگی‌هایی مانند گردوغبار، شاخ‌وبرگ درختان و ذرات کوچک را جمع‌آوری می‌کند. این دستگاه برای چمن‌های مصنوعی با متراژ بالا کاربرد دارند.
  • دستگاه دمنده: دستگاه دمنده، هوا را با قدرت بالا روی سطح چمن‌های مصنوعی می‌دمد و به این ترتیب کثیفی‌ها و آلودگی‌ها را از روی سطح آن تمیز می‌کند.
  • شلنگ آب: استفاده از شلنگ آب ساده‌ترین روش برای تمیزکردن چمن‌های مصنوعی است. البته لازم به‌ذکر است که از این روش در متراژهای کوچک استفاه کنید تا موجب مصرف بی‌رویه آب نشود.

جمع‌بندی

چمن مصنوعی امروزه به‌عنوان کالایی لوکس و شیک در بسیاری از پروژه‌های ساختمانی برای زیباسازی فضاهای داخلی و خارجی استفاده می‌شود. ویژگی‌های منحصربه‌فرد این محصول باعث شده تا افراد آن را به چمن طبیعی ترجیح دهند. البته نگهداری صحیح آن باعث می‌شود تا بتوانید سالیان سال از زیبایی و طراوت آن استفاده کنید.

 

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *