چمن مصنوعی, دسته‌بندی نشده

چمن مصنوعی چه کاربردهایی دارد؟

یک چمن زیبا در حیاط، بالکن یا هر جای دیگری، مایه مباهات هر صاحب‎خانه‎ای است. بسیاری از افراد علاقه زیادی به چمن‎کاری دارند و زمان و انرژی زیادی برای کاشتن، نگهداری و آبیاری آن‎ها خرج می‎کنند. با این حال همه شرایط مناسب برای رشد و نگهداری از چمن‎ها را ندارند. در چنین مواردی، چمن مصنوعی می‎تواند بسیار کمک کننده باشد.

چمن‎های مصنوعی زیبا هستند و از دوام بالایی برخوردارند. آن‎ها نیاز به نگهداری ندارند و هم در فضای داخل ساختمان و هم خارج از آن مورد استفاده قرار می‎گیرند. اکنون با توسعه فناوری‎های مختلف چمن‎های مصنوعی در ضخامت‎ها و رنگ‎های گوناگون عرضه شده و شباهت زیادی به چمن طبیعی دارند. اما از آن‎ها در چه فضاهایی می‎توان استفاده کرد؟ با این نوشته از وبلاگ فارس چمن همراه باشید تا به این سوال پاسخ دهیم.

چمن مصنوعی در روف گاردن

کاربردهای چمن مصنوعی در زندگی امروز

محبوبیت استفاده از چمن مصنوعی در دهه گذشته به طور نجومی افزایش یافته است که دلیل آن هم پیشرفت در فناوری تولید آن بوده. اگر با به یاد آوردن واژه چمن مصنوعی یک پلاستیک سفت و زمخت که به پوست انسان و حیوانات آسیب می‎رساند را تصور می‎کنید، پیشنهاد می‎کنیم که این شکل از تصور را به طور کامل دور بریزید. این نوع از چمن‎های پلاستیکی مربوط به دهه‎های پیش است. این روزها چمن‎های مصنوعی ایجاد شده‎اند که از لحاظ ظرافت و نرمی تفاوت بسیار اندکی با چمن طبیعی دارند.

نیاز کم به نگهداری و عدم نیاز به آبیاری از جمله دلایلی است که باعث شده افراد بسیاری برای حیاط خانه‎های خود از چمن‌های مصنوعی استفاده کنند. شاید برای استفاده از چمن مصنوعی نیاز باشد که در ابتدا هزینه کنید اما این هزینه قطعا نوعی سرمایه‎گذاری خواهد بود. به این خاطر که دیگر نیازی نیست قبض آب نجومی، پول مواد شیمیایی، سم، آفت‎کش و دستگاه چمن‎زن را بدهید. همین مسئله سبب شده تا هر روز افراد بیشتری به فکر استفاده از چمن مصنوعی باشند.

اگر شما هم به فکر این هستید که از چمن مصنوعی برای بخش‎های مختلف استفاده کنید، ممکن است این نوشته بتواند برای شما الهام‎بخش باشد.

اماکن ورزشی

در گذشته چمن‎های مصنوعی از جنس نایلون بود و هنگام برخورد بازیکنان با سطح آن دچار آسیب دیدگی می‎‏شدند. اما از سال 1990 به بعد از پلی‎اتیلن برای ساخت چمن مصنوعی استفاده شد که از ایجاد این آسیب‎ها جلوگیری می‎کرد.

به همین خاطر این روزها در بسیاری از ورزشگاه‎های جهان از چمن مصنوعی استفاده می‏شود. مراقبت آسان، عدم نیاز به نگهداری و آبیاری، امنیت بالا و کارایی که برای ورزشکاران دارد باعث شده تا استفاده از چمن مصنوعی برای ورزشگاه‎های مختلف رایج شود. ورزشگاه سنچوری لینک فیلد و مارسل پیکوت از جمله اماکن ورزشی هستند که از چمن مصنوعی استفاده می‎کنند.

اما این استفاده فقط به ورزشگاه‎های بزرگ محدود نمی‏شود. اگر یک فضای ورزشی در خانه خود تدارک دیده‎اید یا قصد راه‎اندازی یک باشگاه دارید هم می‎توانید از چمن مصنوعی به عنوان پوشش کف استفاده کنید.

حیاط خانه

یکی از رایج‎ترین کاربردهای چمن مصنوعی استفاده از آن در حیاط خانه‎هاست. همه ما دوست داریم که فضای حیاط فقط از بلوک و سیمان پوشیده نشود بلکه با استفاده از چمن به آن روح زندگی و طبیعت دمیده ببخشیم. اما هیچ کسی هم دوست ندارد که آخر هفته‎هایش را به کوتاه کردن چمن‎ها بگذراند.

در چنین مواقعی استفاده از چمن مصنوعی می‎تواند بسیار مفید باشد. در واقع هم از زیبایی چمن بهره‎مند خواهید شد و هم لازم نیست که مدت زمان زیادی را برای آّبیاری، کوتاه‎ کردن چمن‎ها، از بین بردن علف‎های هرز، کود دادن و … صرف کنید.

حیاط‎سازی

محوطه‎سازی

این روزها محوطه‎سازی در ویلاها و حتی آپارتمان‎ها از اهمیت بسیار زیادی برخوردار است. چمن مصنوعی نیز یکی از مهم‎ترین عناصر مورد نیاز برای این گونه محوطه‎سازی‎هاست. روف‎گاردن، بالکن و فضای بازی کودکان در خانه از جمله جاهایی است که می‎توان در آن‎ها از چمن مصنوعی ارزان و باکیفیت استفاده کرد. به طور کلی ترکیب سنگ و چمن می‎تواند بسیار زیبا باشد. همچنین این امکان وجود دارد که چمن مصنوعی را به ابعاد و اشکال کوچک برش داد و فضاهای شیک‎تری به وجود آورد.

رستوران‎ها و تالارها از جمله اماکن دیگری هستند که می‎توانند از طریق محوطه‎سازی با چمن فضای اطراف خود را شیک و مجلل کرده و در عین حال روح طبیعت را هم در آن بدمند.

طراحی فضای بازی کودک

چمن مصنوعی می‎تواند به عنوان یک پوشش عالی برای فضای بازی کودکان در نظر گرفته شود. استفاده از این چمن‎ها در فضای بازی کودکان باعث افزایش ایمنی آن‎ها خواهد شد. چمن‎های مصنوعی صاف و بدون ناهمواری هستند و در صورتی که کودکان بیفتند به آن‎ها آسیب رسانده نمی‎شود. همچنین از لغزیدن پای آن‎ها نیز جلوگیری خواهد کرد. از سویی دیگر برای نگهداری از آن‎ها نیازی به استفاده از کود، آفت‎کش و سایر مواد شیمیایی نیست. اما اگر بخواهید از چمن طبیعی استفاده کنید، ممکن است فضای بازی کودکان ایمن نباشد.

چمن برای فضای بازی کودک

فضاسازی اطراف استخر

یکی از چالش‎های ساخت استخر، تدارک پوشش زمین اطراف آن است. استفاده از سنگ و کاشی در اطراف استخر خطرات خاص خود را دارد. به این خاطر که خیس شدن این کفپوش‎ها می‎تواند باعث لغزندگی آن شده و برای کودکان و سالمندان خطرات زیادی بیافریند. اما استفاده از چمن مصنوعی می‎تواند این خطرات را به طور کامل از بین برود و به علاوه به زیباسازی استخر نیز کمک خواهد کرد.

سخن پایانی

همان‎طور که مشاهده کردید، استفاده از چمن مصنوعی رواج بسیاری پیدا کرده است و می‎توان از آن برای فضاهای زیادی استفاده کرد. اگر شما هم علاقه‎مند به استفاده از چمن‎های مصنوعی در خانه یا مرکز تجاری خود هستید می‎توانید قیمت چمن مصنوعی در شیراز را از طریق لینک فارس چمن بررسی کنید. هم‎اکنون امکان خرید چمن مصنوعی ارزان و باکیفیت برای حیاط، بالکن و … در فروشگاه بزرگ فارس چمن فراهم شده است.

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *