چمن مصنوعی, دسته‌بندی نشده

روش نصب چمن مصنوعی چگونه است؟

نصب چمن مصنوعی نیازمند مهارت و دقت ویژه‎ای است. ممکن است این کار در ابتدا ساده به نظر برسد اما یک اشتباه کوچک می‎تواند طول عمر چمن را تا حد زیادی کاهش دهد. فرقی نمی‌کند به دنبال نصب چمن مصنوعی حیاط هستید یا محوطه‎سازی و روف‎گاردن. در هر صورت دقت به جزئیات مانند اندازه‎گیری صحیح، استفاده درست از چسب و زیرکاری صحیح از اهمیت زیادی برخوردار است. به همین خاطر در این نوشته از فارس چمن قصد داریم تا شما را با نحوه نصب این چمن‎های مصنوعی بیشتر آشنا کنیم. پیشنهاد می‎کنیم که تا پایان این نوشته با ما همراه باشید.

نصب چمن مصنوعی

نحوه نصب چمن مصنوعی

طول عمر و ماندگاری بالا 2 تا از مهم‎ترین دلایلی است که افراد بر اساس آن اقدام به استفاده از این محصول می‎کنند. اما اگر می‎خواهید که چمن شما دوام داشته باشد بایستی نصب آن هم به درستی انجام شود. در ادامه مراحل نصب چمن مصنوعی را با یکدیگر بررسی خواهیم کرد.

زیرسازی

اولین چیزی که برای نصب چمن مصنوعی بایستی به آن دقت کرد، زیرسازی آن است. در صورتی که سطح مدنظر سرامیک، موزاییک، آسفالت، بتن و … باشد کافی است که سطح کار را تمیز و به راحتی چمن را روی آن نصب کرد.

اما اگر سطح مدنظر باغچه یا یک فضای خاکی باشد ابتدا بایستی کف آن به طور کامل از گیاهان و علف هرز خالی و سپس سطح با شن و ماسه دانه‎بندی پر شود. این شن و ماسه بایستی کوبیده شده و زیر چمن یک لایه ژئوتکسایل 250 گرمی استفاده کرد تا فرایند نصب چمن انجام شود.

برشکاری چمن

اصولا رول استاندارد چمن‎ها 2×15 متر است. به همین خاطر در بسیاری از فضاها نیاز به برشکاری اصولی آن است. البته در بین برش‎های مختلف بایستی حتما از فاصله‎بندی‎های چمن استفاده نمود.

اورلب کردن

منظور از اورلب، لب به لب‎ کردن چمن برای شروع فرایند چسبکاری است. همچنین لازم است که حتما بخش‎های مختلفی که برشکاری شده‎اند دارای خواب همسو باشند. در صورتی که برشکاری کج انجام شده باشد، ممکن است دو لبه چمن دقیقا کنار یکدیگر قرار نگیرند. در اینجا بایستی لبه‎های اضافی با کاتر بریده شوند.

شروع فرایند چسبکاری

در این مرحله بایستی بین 2 بخش چمن یک نوار به عرض 20 سانتی‎متر قرار داد. این نوار بایستی به طور کامل به چسب آغشته شود و چمن روی این نوار قرار می‎گیرد. سپس چمن بایستی بدون حرکت باقی بماند تا چسب به طور کامل خشک شود.

مرحله پایانی

پس از اینکه بخش‎های مختلف چمن به یکدیگر چسبیده شد، لازم است تا گوشه‎های چمن نیز با همان چسب بر روی سطح زمین بچسبد. البته روی برخی سطوح می‎توان از میخ یا پیچ هم استفاده کرد که به نظر نصاب بستگی دارد.

فرایند نصب چمن

نکات مهم

توجه داشته باشید که نصب چمن مصنوعی در ورزشگاه‎ها کاری تخصصی است و نیاز به برشکاری‎های پیچیده دارد. به همین خاطر بایستی حتما از متخصصان در این زمینه استفاده کرد.

نصب چمن مصنوعی روی سطوح سخت مانند سنگ، سرامیک، کاشی و … بسیار راحت‎تر از نصب آن‎ها روی زمین خاکی است. به این خاطر که خود سطح سخت می‎تواند به عنوان زیرسازی چمن مورد استفاده قرار بگیرد.

اگر می‎خواهید چمن مصنوعی را در حیاط یا بین سنگ و موزاییک استفاده کنید نیازی به استفاده از میخ‎های بلند فلزی نیست. اما اگر بخواهید نصب را در فضاهای بزرگ که متراژ بالایی دارند استفاده نمایید نیاز به استفاده از مدل‎های مختلف بست‎های فلزی است تا نصب به بهترین شکل ممکن انجام شود.

پاسخ به چند سوال مهم

در این قسمت به چند تا از سوالات مهمی که پیش از خرید چمن مصنوعی بایستی بدانید پاسخ خواهیم داد.

آیا آب از چمن مصنوعی عبور می‎کند؟

چمن مصنوعی انواع متفاوتی دارد. اما رایج‎ترین آن‎ها دارای سیستم تخلیه آب مخصوص به خود هستند. در واقع منافذ بسیار ریزی روی سطح این چمن‎ها وجود دارند که آب می‎تواند از آن‎ها عبور کرده و با استفاده از کانال‎های تعبیه شده سرازیر و از محیط خارج شوند. بنابراین نیازی به نگرانی در مورد جمع شدن آب باران روی چمن مصنوعی نیست.

آیا باران به چمن‎های مصنوعی آسیب می‎رساند؟

چمن مصنوعی عموما از مواد پلی‎اتیلن ساخته می‎شود که  کاملا ضدآب است. این چمن‎ها می‎توانند برای مدت طولانی زیر آب بمانند و هیچ گونه آسیبی نبینند. اصولا تولیدکننده‎های این محصول دوام آن را تضمین خواهند کرد. یک چمن مصنوعی باکیفیت تاثیری از آب‎وهوای موجود نمی‎گیرد. باران یا نور خورشید باعث تغییر رنگ یا تغییر شکل آن نخواهند شد و چمن همیشه ظاهر سرسبز خود را حفظ کرده و از نظر زیبایی در تمام فصول سال دلپذیر خواهد بود.

در صورت بارش برف  یخ زدن چمن چه کار کنیم؟

چمن طبیعی در زمستان زرد می‏شود اما چمن مصنوعی می‎تواند در سردترین هواها نیز مقاومت کرده و زنده بماند. اگر برف بارید، بهترین کار این است که اجازه دهید تا برف و یخ ذوب شده و سپس تبخیر شوند. با این حال ممکن است گاهی اوقات بخواهید که خودتان برف را از روی چمن پاک کنید.

در چنین حالتی اگر برف سبک است می‎توانید آن را با جارو به سمت کناره‎ها برانید. اگر برف سنگینی باریده پیشنهاد می‎کنیم که تا چند سانتی‎متر نرسیده به چمن‎ها را پارو کرده و به باقی آن اجازه دهید تا ذوب شود.

رول چمن‌های مصنوعی

سخن پایانی

همان‌طور که مشاهده کردید، نصب چمن فرایند بسیار مهمی است و نقش زیادی در افزایش عمر چمن مصنوعی خواهد داشت. بهترین کار این است که برای جلوگیری از ایجاد هزینه‎های اضافی و انواع و اقسام دوباره کاری‎ها، انجام این کار را به افراد حرفه‎ای و متخصص بسپارید. همچنین اگر قصد خرید چمن مصنوعی در شیراز دارید می‎توانید از طریق لینک فارس چمن وارد سایت شده و از محصولات مختلف این مجموعه دیدن کنید.

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *